• Gerben van Driel

Valkuil: presentatie geslaagd... maar patiënt overleden....



Bron: Getty Images/Fuse

OP EN TOP VOORBEREID, MAAR…


Stel je voor: 


Het is zover. Je hebt goed nagedacht over wat jij belangrijk vindt om te gaan zeggen. De Powerpoint ziet er top uit. De beamer blijkt zowaar in één keer te werken. En zenuwen? Nee hoor, geen énkele last van. Jou maken ze niet gek. 


Dus loop je zelfverzekerd dat podium op. Gooit er moeiteloos een presentatie uit. Zoals je het vooraf bedacht had. En neemt glimlachend het gebruikelijke applaus in ontvangst. Hoppa, klus geklaard, niks meer aan doen!


Maar toch: op de borrel na afloop merk je eigenlijk weinig respons. Je had gehoopt op méér. 


Tuurlijk, je directe collega’s hadden het ‘een goed verhaal’ gevonden. En ook die zeer ambitieuze ondergeschikte had je dírect gecomplimenteerd. 


Maar daarna waren de positieve geluiden toch wel wat snel verstomd…Er is weinig reactie. En in de dagen/weken daarna zal blijken dat het punt wat je wilde maken toch niet (echt) is overkomen…..


Wat zonde! Je hebt niet alleen je eigen kostbare tijd ineffectief gebruikt (om niet te zeggen: verspild). Maar ook dat van je publiek. Én een kans gemist om met elkaar een stap vérder te komen. Hoe kan dat? Als je toch alles volgens het boekje doet? 


…DOEL GEMIST, VANWEGE…


Het is wat mij betreft een klassiek geval van: “Presentatie geslaagd, patiënt overleden.” Je slaagde erin te doen wat je had voorgenomen. Maar het heeft alsnog geen effect.


Wat ging er in dit geval mis? 


De oplettende lezer c.q. alerte communicatie-expert zoù het kunnen weten. Het staat namelijk letterlijk in bovenstaand stukje. Lees het nog eens nauwlettend door, zou ik zeggen. 


Nog steeds geen idee? 


Oeps. Dan is de kans groot dat je bij je presentaties in dezelfde valkuil stapt. 


Is dat erg?


Nee, want dat betekent dat je nog véél effectiever kunt gaan communiceren dan je nu al doet!


En wees gerust: je bent niet de enige. Het is één van de grootste valkuilen van elke presentatie. Simpelweg veroorzaakt door het feit dat we allemaal de wereld letterlijk en figuurlijk door onze eigen ogen bekijken….


…EEN VERKEERD UITGANGSPUNT.


De crux zit ‘m in bovenstaand zinnetje: “Je hebt goed nagedacht over wat jij belangrijk vindt om te gaan zeggen.” 


Voor de goede orde: het is geweldig dat je vooraf goed nadenkt over je presentatie! Maar het gaat er niet om wat JIJ belangrijk vindt. Het gaat erom wat ZIJ belangrijk vinden. Je publiek. Je collega’s, medewerkers, klanten, investeerders of tegen wie je ook gaat spreken. 


Sluit je verhaal daar niet op aan? Dan kun je net zo goed tegen een muur gaan staan praten. Je zult in ieder geval niet overtuigen. 


Concreet voorbeeld: je geeft leiding aan een bedrijf of afdeling. En je wil je mensen dolgraag enthousiast maken over de (mede door jou uitgedachte briljante) nieuwe koers van de organisatie. Maar als ze zich vooral zorgen maken of ze überhaupt morgen nog wel een baan hebben, dan zul je toch echt eerst dàt moeten adresseren voordat ze ontvankelijk kunnen worden voor andere zaken.


Een wijsheid die Griekse redenaars als Aristoteles al bezaten. Een wijsheid die onderschreven wordt door hedendaagse wetenschappers. Maar nog steeds o zo vaak vergeten wordt: 


“Je moet eerst de grond bewerken voordat hetgeen jij wil zaaien in goede aarde kan vallen.”


Prima dus dat je je eigen boodschap hebt. Maar ga never, ever, nooit voorbij aan: 


Wat speelt er bij je publiek? Waar lopen ze tegenaan? Waar hebben ze behoefte aan? En hoe kun jij met jouw boodschap daarop aanhaken? 


TIP: WEES NEDERIG EN VERDIEP JEZELF


De wellicht ontnuchterende conclusie is dus dat je als presentator dus op een bepaalde manier nederig moet zijn. Jij mag dan wel op het podium staan, maar je bent niet degene waar het om draait. Je publiek staat centraal. 


Of zoals in de Harvard Business Review treffend wordt gesteld “The audience, not the presenter, is the heart of any presentation.”


Het is dus zaak dat je in de voorbereiding probeert de situatie en je presentatie door de ogen van je publiek te bekijken. Dat is extreem lastig. Juist een extern klankbord kan daarbij van grote waarde zijn. Dus onder andere daarin ben ik mijn clienten van dienst. 


Je publiek als uitgangspunt nemen is letterlijk en figuurlijk nog maar het begin. Meer weten over hoe je effectiever kunt zijn als communicator? Neem contact op. 



2 keer bekeken

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht       Rrivacyverklaring