• Gerben van Driel

Uw publiek vooral NIET meekrijgen? - 3 gouden tips

Bijgewerkt: mei 5

Op basis van de dagelijkse praktijk binnen menig organisatie:



TIP 1: VERKONDIG IETS WAT UIT ÚW MOND NOGAL ONGELOOFWAARDIG OVERKOMT.


Deze tip is al zo oud als de weg naar Rome. Of beter gezegd: de weg naar Athene. Want grote Griekse redenaars als Aristoteles wisten het al:


'Als de geloofwaardigheid van de spreker in de ogen van zijn publiek groot is, dan heeft dat een sterk positief effect op diens overtuigingskracht.'


Daaruit volgt dat als u uw publiek niet mee wil krijgen, u ongeloofwaardig moet zijn.


Hoe doet u dat?


- Doe uitspraken die ongegrond zijn.


Roep bijvoorbeeld: “Dit is goed voor onze business” zonder dat u dat verder illustreert of onderbouwt.


Variant: doe uitspraken over een onderwerp waar u geen verstand van hebt. Leg bijvoorbeeld schoonmakers uit hoe ze hun werk moeten doen. Terwijl u zelf nog nooit een zwabber in uw handen heeft gehad.


- Doe uitspraken die overduidelijk puur in uw eigen belang zijn.


Zeg bijvoorbeeld: ‘Ondanks de mooie cijfers van de afgelopen jaren is deze ontslagronde écht noodzakelijk om ons bedrijf financieel gezond te houden’.


Terwijl het een publiek geheim is dat u een dikke bonus opstrijkt als u de kosten omlaag brengt.


- Verkondig dingen die niet in lijn zijn met uw eigen gedrag.


Roep bijvoorbeeld tegen uw personeel: ‘Jongens, we doen het hier met z’n allen’. Terwijl u bekend staat om uw nogal egocentrische leiderschapsstijl.


Of zeg ‘Duurzaamheid staat hier hoog in het vaandel’ terwijl uw gloednieuwe Range Rover buiten staat te blinken in de zon.




TIP 2: VERKONDIG IETS WAT UW PUBLIEK TOTAAL NIET AAN ZIET KOMEN C.Q. WAAR HET VOLLEDIG ANDERS OVER DENKT.


Als u iets verkondigt waar uw publiek zich in kan vinden, dan loopt u vanzelfsprekend een groot risico dat uw publiek zich achter u schaart. Volstaat het dan om ze iets te zeggen wat enigszins afwijkt? Nee. Want dan zou het nog steeds zo kunnen zijn dat uw publiek met u meegaat.


Zorg er dus voor dat u iets verkondigt waar men héél anders over denkt.



Goed voorbeeld: “Zwarte Piet is racisme” roepen tegen een club mensen die tot dan toe deze figuur als aardige kindervriend zagen.


Of, in een meer zakelijk context, roep “We moeten het helemaal anders gaan doen” terwijl uw medewerkers ervan overtuigd zijn dat het nu wel lekker gaat.



U slaat daarmee mogelijk zelfs twee vliegen in 1 klap. Want niet alleen zorgt u ervoor dat uw publiek niet met u meegaat. Ze volharden dankzij uw boodschap zelfs méér in hun eigen standpunt. Oftewel: ze zetten de hakken nog dieper in het zand.


Een verschijnsel wat wetenschappelijk werd vastgesteld door Harvey en Rutherford.


De mate waarin de inhoud van de boodschap afwijkt van de heersende perceptie van het publiek noemen zij ‘Message Discrepancy’.


Bij enige discrepantie verandert de attitude van het publiek nog ten gunste van de spreker.


Maar naarmate de discrepantie groter wordt, komt er een omslagpunt. Waarna het positieve effect afzwakt. En uiteindelijk omslaat.


Zoals in de figuur hierboven, toepasselijk ‘Boomerang’ genaamd, wordt geïllustreerd.


Zorg er dus nogmaals voor dat u een flink afwijkend standpunt verkondigt!



TIP 3: VERKONDIG IETS WAAR UW PUBLIEK TOTAAL NIET IN GEÏNTERESSEERD IS.


Ook al brengt u bovenstaande 2 tips uitstekend in de praktijk, dan nòg kan het altijd zo zijn dat u wél iemand meekrijgt.


Tip 1 werkt namelijk minder goed bij een publiek wat niet-kritisch is. En tip 2 werkt minder goed als u een publiek heeft met sterk uiteenlopende standpunten. Want grote kans dat uw standpunt bij een deel van dat publiek dan toch gehoor vindt.


Dus wilt u er 100% zeker van zijn dat u niemand meekrijgt? Zorg er dan voor dat u over iets gaat spreken waar uw publiek niet op zit te wachten.


Bijvoorbeeld:



Binnen uw organisatie is nogal wat reuring ontstaan over 'gevoelig onderwerp A'. Het gaat nergens anders over bij de koffieautomaat.


Men verwacht van u leiderschap ten aanzien van 'gevoelig onderwerp A'.


Zorg er dan voor dat als u het woord neemt, u 'gevoelig onderwerp A' totaal niet adresseert. Uw boodschap komt dan gegarandeerd niet over.



Vindt u het te doorzichtig om het over totaal iets anders te hebben? Dan kunt u er altijd nog voor kiezen om ronduit onduidelijk of saai te communiceren.


Bijvoorbeeld door:


- jargon te gebruiken wat voor ù dagelijkse kost is, maar voor uw toehoorders niet. Zelfs hoogopgeleid publiek haakt daarop af.


- uw publiek te overstelpen met informatie. Slides boordevol bulletpoints of cijfers helpen hierbij.


- een rode draad en een kernboodschap te vermijden.




TOT SLOT


Het helpt in alle gevallen om weinig feeling te hebben met uw publiek. Des te beter zult u in staat zijn om bovenstaande tips in de praktijk te brengen.


Zorg er dus voor dat uw blinde vlek ten aanzien van hen en uzelf zo gróót mogelijk is.


Daar kan ik u verder niet bij helpen. Want ik heb de hinderlijke neiging uw blinde vlek vooral te verkleinen.


Door u bijvoorbeeld kritisch te bevragen voor wie u gaat spreken, wat u wilt bereiken en hoe uw publiek daar tegenover staat.


Om vervolgens samen met u uw presentatie vorm te geven. Waarmee u dus een groot risico loopt om uw publiek wél mee te krijgen.


Is dat toch eigenlijk wat u liever wil? Neem contact op via gerben@speaktosucceed.nl


Over Gerben van Driel


Ik geloof dat goede verhalen goéd kunnen vertellen essentieel is om te komen tot resultaten. Oók in het bedrijfsleven.

Want zonder goed verhaal krijg je geen aandacht en draagvlak. Dus zonder goed verhaal komt er niets van de grond.


Door die ‘Storytelling’-bril kijk ik naar de wereld. Coach en train ik corporate professionals en management. En schrijf over wat mij inspireert en opvalt.

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht       Rrivacyverklaring