• Gerben van Driel

Hoe geef ik een boeiende presentatie? - Deel 1

Dit is misschien wel de meest gestelde vraag als het gaat over presenteren

Als je publiek ademloos naar je luistert...

Want tenzij je wereldberoemd bent en/of net iets heel bijzonders hebt gepresteerd/meegemaakt hangen mensen doorgaans niet zómaar aan je lippen.

Hoe krijg je dat als normale sterveling dan wel voor elkaar?


Daar zijn gelukkig allerlei manieren voor. Hier de eerste 3 van de meest bruikbare tips:

TIP 1: BEGIN VERRASSEND!

Hoe vaak beginnen presentaties niet met een Powerpointslide waarin de naam van de spreker staat, omlijst door de standaard vormgeving van de betreffende organisatie?


Vervolgens steken ze dan als volgt van wal: “Welkom, leuk dat jullie er zijn. Ik wil jullie graag meenemen in x, y en z. Te beginnen met punt 1: x. Hier ziet u……” Enzovoort, enzovoort


Dit is wat je noemt ‘een degelijke opening.’ Iedereen doet het zo. Dus je valt niet uit de toon.


Maar dat is tegelijkertijd een BLOEDSAAIE opening. Met 0 attentiewaarde. Omdat we dit al 1000 keer hebben gezien. Waardoor iedereen in het publiek(on)bewust denk ‘Daar gààn we weer….’


Fnuikend voor de attentiewaarde.


Weet dat ons brein opveert als iets anders is dan anders. Maak daar gebruik van!


Dus laat die standaard template met organisatievormgeving eens lekker links liggen. Of beter nog: gebruik eens helemààl geen Powerpoint.


Neem in plaats daarvan eens een symbolisch voorwerp mee. Zoals Bill Gates ooit deed bij een Ted Talk (zie rechts).


Of teken iets op een flip-over. Ook al kun je helemaal niet bijzonder goed tekenen.


Daarmee wordt je presentatie ter plekke boeiender én ook veel langer herinnerd.


TIP 2: MAAK HET SPANNEND!



Ruim 80% van de presentaties (ruwe eigen inschatting) beginnen zoals de ‘degelijke’ presentatie die ik hierboven beschreef. En vallen daarmee in de categorie FFF. Dat staat voor:

Force-Feeding Facts.


Als publiek krijg je dan een spreekwoordelijke trechter op je hoofd. En de spreker gaat je dan volproppen met informatie. Zelfs al ben je een nerd en mateloos geïnteresseerd in het onderwerp, dan nóg gaat dat vervelen.

De oplossing is: maak het spannend.

Hoe?


Door bewust een gaatje te laten vallen.


Simpel voorbeeld: stel een prikkelende (retorische) vraag, maar geef niet direct het antwoord.

Zoals:


‘We hebben vorig jaar matig gedraaid. Hoe zorgen we ervoor dat we dit jaar wél onze doelstellingen halen?’


Hierdoor hou je de aandacht van je publiek vast.


Ons brein kan namelijk niet tegen ‘open eindjes’. Als er zich een vraag in ons hoofd nestelt, dan willen we die beantwoord zien.


Makers van films en series zijn meesters in het creëren van 'open eindjes', waardoor je in spanning blijft kijken.

Van dat mechanisme maken de makers van Netflix dankbaar gebruik door nét voor het einde van een aflevering een vraag op te werpen (lees: de held in de problemen te laten komen) waar jij het antwoord op moét weten (lees: je wil weten hoe hij/zij zich daaruit gaat redden).


Waardoor je toch nog een nieuwe aflevering gaat kijken. Ook al moet je morgen weer vroeg op.


Als dat mechanisme goed genoeg is voor de makers van Netflix, dan is het zéker goed genoeg voor jou ;).

TIP 3: VERTEL JE PUBLIEK IETS WAAR ZE WAT AAN HEBBEN!

Je weet inmiddels dat puur informatie delen al enorm saai is. Maar als het dan ook nog eens informatie is waar je publiek niet op zit te wachten, dan zijn ze helemààl snel (mentaal) vertrokken.


De misschien wel meest voor de hand liggende tip is dus: vertel je publiek iets waar ze op zitten te wachten.


Bedenk hoe jouw boodschap voor je publiek relevant is en zet dat in je opening duidelijk neer.

Want als je publiek weet dat ze iets gaan horen wat voor hén relevant is, dan zullen ze absoluut blijven luisteren.


De Ted-talk van Amy Cuddy is één van de meest bekeken Ted-talks ooit. En een mooi voorbeeld van hoe sterk het is als je tip 1, 2 en 3 combineert.

Watch and learn:


(tekst gaat verder onder de video)


Ze laat alle plichtplegingen achterwege (tip 1) en begint meteen met haar verhaal.


Ze belooft ons een 'lifehack' maar zegt nog niet wat het is. Daarmee creëert ze spanning (tip 2).


En het is overduidelijk iets wat ons als publiek (enorm) verder gaat helpen. Oftewel, het is iets waar wij als publiek wat aan hebben (tip 3).


De belofte die ze ons doet moet ze dan natuurlijk wél inlossen. Maar dat doet ze gelukkig ;).


Tot zover deel 1 met tips over hoe je je presentatie boeiender maakt. Binnenkort verschijnt hier deel 2.


Wil jij ze nu alvast weten of eens sparren hoe je bovenstaande in jouw geval in de praktijk kunt brengen?


Neem dan NU contact op via 06-48475458 of gerben@speaktosucceed.nl!



Over de auteur:

Gerben van Driel - presentatietrainer

Gerben van Driel (1978) is bedrijfskundige en voormalig TV-presentator. Nu leert hij zakelijke professionals effectiever presenteren.


Want om succesvol te zijn en iets van de grond te krijgen moet je in staat zijn om anderen geboeid, geïnspireerd en op 1 lijn te krijgen.


Met dat doel traint Gerben zakelijke professionals en (aspirant) leiders in het duidelijker en overtuigender communiceren.







13 keer bekeken

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht       Rrivacyverklaring