• Gerben van Driel

De 10 grootste misverstanden over presenteren


1) "Presenteren: dat doen toch alleen belangrijke figuren? Op podia? En voor zalen met honderden mensen?"


Dat is een hele beperkte visie.


Want:


- een projectplan voorleggen aan je team,


- je afdeling meenemen in de stand van zaken van de organisatie,


- je idee pitchen aan je management


- het woord nemen tijdens een meeting,


- Etc.


Ook dàt zijn natuurlijk allemaal (belangrijke) presentaties.


Die 1 ding gemeen hebben:


Communiceer je goéd, dan kom je verder . Doe je dat niet, dan wacht stagnatie.



2) "Presenteren? Niet nodig. Schriftelijke of digitale communicatie is net zo effectief."


Dat ligt eraan.


Wil je informatie overdragen over relatief eenduidige zaken? Prima. Dat kun je ook schriftelijk afdoen


Maar is het van belang dat mensen:


- ergens goed bij stilstaan

- zien wat jij ziet, dat ze de conclusies trekken die jij trekt en

- intrinsiek gemotiveerd raken om langs die lijnen actie ondernemen?


Kijk ze dan in hun ogen en spreek ze toe.


Door middel van een presentatie kun je namelijk veel indringender communiceren dan je schriftelijk of digitaal ooit zult kunnen doen.



Het is niet voor niks dat presentaties van bijvoorbeeld Steve Jobs, Barack Obama, TED-sprekers enz. zoveel mensen raken.


Niet hun  brieven of e-mails.


Juist in dit tijdperk van digitale overvloed is face-to-face communicatie een geweldig krachtig middel.



3) "Presenteren? Niks voor mij. Ik ben geen geboren spreker."


Onzin.


Iedereen is een geboren spreker. En we presenteren allemaal, elke dag. Zodra je antwoord geeft op de vraag hoe je weekend was, geef je al een (mini-)presentatie.


Dus je kunt het!


Wat je misschien bedoelt te zeggen is:


‘Ik praat niet graag op een podium / voor een groep mensen.’


of:


‘ik schudt niet zomaar een goed verhaal uit mijn mouw’.



Dat eerste snap ik. Wees gerust. Dat is menselijk. Iedereen heeft het. ’Podiumvrees’ zit om evolutionaire redenenen diep verankerd in ons brein.


En daar kun je mee leren omgaan.


Dat tweede snap ik ook. En dat is prima. Want het is sowieso af te raden om zomaar iets uit je mouw te schudden. 


En ‘een goed verhaal vertellen’ kun je echt leren. Daar zijn hele heldere universele voor. Pas je die toe, dan wordt je niet alleen duidelijker en boeiender, maar ook charismatischer.


Tip: laat je inspireren, maar staar je niet blind op sprekers als Michelle & Barack Obama, Steve Jobs en Mark Rutte. Zij hebben er allemaal vele, vele uren aan gewerkt om zo te kunnen spreken. Onder professionele begeleiding. Die hen van A tot Z helpt in het het maken en brengen van hun verhaal. Jezelf met dat soort ‘larger than life’-sprekers vergelijken is in die zin misleidend. Hou het bij jezelf en je eigen werkomgeving.



4) "Presenteren voor mijn medewerkers? Niet nodig. Ik vertel het mijn managementteam. Zij vertellen het wel verder."


Jammer.


Je mist met die instelling een kans om letterlijk en figuurlijk iets te betekenen voor je mensen.


Jouw persoonlijke betrokkenheid maakt namelijk een belangrijk verschil…


Maar goed, je wilt je écht verschuilen in de boardroom?


Weet dan op zijn minst je belangrijkste naaste medewerkers mee te nemen in je verhaal. En dat doe je het beste door….overtuigend te presenteren.



5) "Presenteren en storytelling: het zijn hypes."


Het woord ‘Storytelling’ hoor je misschien wat veel de laatste tijd. Maar vergis je niet:


‘Verhalen vertellen’ is net zomin een hype als ‘ademen’ en ‘voortplanten’.


We doen het al sinds mensenheugenis. Elkaar verhalen vertellen. Om elkaar te waarschuwen, wijzer te maken, relaties te bestendigen en samen te kunnen werken.



Dergelijke uitwisseling is evolutionair gezien (en zelfs nu soms nog) essentieel om te overleven.


Ons brein is daarom ingericht op het verwerken van verhalen. Verhalen komen binnen.



Wetenschappelijk bewezen: gebruik een verhaalvorm en je zult mensen raken. Spui informatie en je raakt mensen kwijt.



6) "Presenteren is een kunstje. Daarvoor moet ik allerlei ‘trucjes’ aanleren."


Nee dus.

Presenteren is vooral je natuurlijke zelf zijn. Maar dan het liefst wel de beste en duidelijkste versie van je natuurlijke zelf.


Die laat je alleen juist niet zien door trucjes toe te passen. Sterker nog, die kunnen averechts werken.



7) "Overtuigend presenteren draait om ‘performance’."


Nee. Artiesten leveren een performance. Dat is op de werkvloer echt niet nodig.


Het draait wél om zaken als contact (durven) maken. Een heldere boodschap hebben. Daar een goed verhaal van maken. Dat met overtuiging brengen. En dat zodanig verwoorden dat je publiek er ook echt wat mee kan.



8) "Presenteren? Ik ga zó voor een groep staan. Geen moeite mee. Dus ik hoef niks meer te leren."


Je voelt je op je gemak voor groepen mensen? Chapeau!


Maakt dat je meteen een goed spreker? Niet per se.


Er zijn bijvoorbeeld mensen die zonder stress met hun rug naar het publiek gaan staan om een stel slechte powerpoint-presentatie voor te lezen.


Of heel kalm heel langdradig en saai kunnen praten. Of heel enthousiast een publiek kunnen irriteren.



Dus ook al heb je geen last van stress: het wil nog niet zeggen dat je automatisch een goede spreker bent.



9) "Presentatieprincipes zijn alleen bruikbaar bij het geven van presentaties"


Zeker niet.


Ik werk incidenteel weleens als trainingacteur. Dan probeert een deelnemer mij in een simulatie bijvoorbeeld feedback te geven. Of te overtuigen.


Vaak op basis van argumenten. Waardoor je in welles-nietes discussies terecht komt.


Maar vertel me een verhaal, geef me een voorbeeld, maak het concreet en je brengt me in beweging. Dus ook in dat soort situaties helpen storytelling-principes.



10) "Nu presenteer ik misschien als een 6. Maar waarom zou ik er een 9 van maken? Een 6 is toch ook voldoende?"


Tja. Je kunt ook gaan fietsen met twee lekke banden. Daarmee kom je uiteindelijk ook op de plaats van bestemming.


Maar maak je het jezelf dan gemakkelijk?


Bedenk eens wat voor jou het verschil betekend als je baas, medewerker, potentiële investeerder of klant na jouw presentatie denkt:


‘Top! Dit is een 9!’


In plaats van:


‘Best aardig. Een 6-je.’


Wetenschapper John Antonakis doet er veelvuldig onderzoek naar. Uit één van zijn experimenten blijkt dat medewerkers maar liefst 17% productiever werden als ze door hun manager goed werden toegesproken.


De scheidslijn tussen succes en falen kan erg dun zijn. Neem geen risico, zou ik zeggen.



Over Gerben van Driel


Ik geloof dat goede verhalen goéd kunnen vertellen essentieel is om te komen tot resultaten. Oók in het bedrijfsleven.


Want zonder goed verhaal krijg je geen aandacht en draagvlak. Dus zonder goed verhaal komt er niets van de grond.


Door die ‘Storytelling’-bril kijk ik naar de wereld. Coach en train ik corporate professionals en management. En schrijf over wat mij inspireert en opvalt.

0 keer bekeken

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht