• Gerben van Driel

"Ben ik nu zo slim? Of ben jij nu zo dom?"

U kent ‘m wel. Het is een van de meest legendarische uitspraken van een van ’s lands bekendste trainers/managers/leiders: Louis van Gaal.


(tekst gaat verder onder de video)


Ik weet niet meer precies wat de aanleiding was voor zijn uitbarsting.


Maar de kern is me duidelijk: Van Gaal kan niet begrijpen dat de journalist zaken niet zo ziet zoals hij het ziet.


Dat onbegrip, is dat typisch Van Gaal?


Nee. We hebben er allemààl last van.


Hoe komt dat?


We bekijken de wereld letterlijk en figuurlijk door eigen ogen. En onze waarneming en de conclusies die we daaraan verbinden zijn helaas niet feilloos…


Zo kan het ‘false consensus-effect’ optreden: we overschatten dan de mate waarin ànderen onze attitudes, overtuigingen en meningen delen.


Daaraan gerelateerd: de ‘curse of knowledge’. Oftewel: we kunnen ons moeilijk voorstellen dat anderen niet weten wat voor ons vanzelfsprekend is.


Wat heeft dat voor gevolgen?


Deze twee psychologische fenomenen zijn wat McKinsey betreft absolute struikelblokken voor leiders die hun organisatie willen meenemen in een verandering of ontwikkeling.


Volgens hun vier ‘Bouwstenen voor Verandering’ is het namelijk essentieel om het begrip en de overtuiging binnen de organisatie te creëren dat de voorgenomen verandering ook écht noodzakelijk is.


Een stap die wat McKinsey betreft vaak wordt overgeslagen. Of slecht wordt uitgevoerd. Als de noodzaak tot veranderen voor de leiders in de organisatie klip en klaar is. Maar ze er door dat ‘false consensus-effect’ en ‘the curse of knowledge’ onterecht van uitgaan dat dit voor de rest van de organisatie ook geldt.... 


U raadt al wat dat voor gevolgen heeft…


Wat kun je daar tegen doen?


Volgens McKinsey is het erg slim om uitgebreid te investeren in een goed ‘veranderverhaal.’ Waarin je ingaat op zaken als 'Waarom zetten we deze ontwikkeling in?' en 'Waarom is het absoluut noodzakelijk?'


Het is volgens hen ook erg slim om daarna uitgebreid de tijd te nemen om dat verhaal te vertellen. En te monitoren hoe dat verhaal binnen de organisatie landt. Opdat je vervolgens kunt bijsturen.


Wat mij betreft zit daar nog een stap voor: verdiep je vooraf goed in de meningen, overtuigingen en attitudes van je medewerkers. Of in ieder geval de sleutelspelers binnen je organisatie.


Je krijgt namelijk maar één kans om een goede eerste indruk te maken met je veranderverhaal. En (misverstanden) voorkomen is beter dan genezen.


Is dit het hele verhaal?


Absoluut niet. Er zijn nog veel meer facetten om rekening mee te houden.


Gebruik bijvoorbeeld duidelijke taal. Leg ’t verhaal voor je gevoel té simpel uit. Dat voelt vreemd. Maar het voorkomt misverstanden. En vergroot de kans aanzienlijk dat je je medewerkers bereikt en meeneemt.


En zo kan ik nog wel even doorgaan.


Kortom, als je als leider wil dat je boodschap goed overkomt, is het dus ook érg slim (en zeker niet dom) om je presentaties goed voor te bereiden met een externe expert.


Omdat die er met een frisse blik tegenaan kijkt. Niet jouw blinde vlekken deelt. Of die van je organisatie. Waardoor de kans dat jouw veranderverhaal klópt, begrijpelijk is en wordt overgenomen aanzienlijk wordt vergroot.


Aangenaam. At your service.  


SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht       Rrivacyverklaring