• Gerben van Driel

EEN EFFECTIEF SPREKER ZET ZIJN EGO OPZIJ!

Bijgewerkt: 14 okt 2019



Dàt is wat alle sprekers in deze video gemeen hebben.


Niet geheel toevallig mensen achter enkele van de wereldwijd meest bekeken Ted-talks en invloedrijkste speeches.



Hoezo: ze staan toch op een podium? Dan zet je jezelf toch juist centraal?


Klopt. Ze staan op een podium. Vertellen soms ook persoonlijke anekdotes. Maar zetten zichzelf juist niet centraal.


Ze zetten hun publiek centraal. En maken zichzelf daaraan ondergeschikt. Dàt is de essentie.

Bekijk de video nog maar eens:


- Amy Cuddy: ‘Ik bied jullie iets waar je enorm je voordeel mee kunt doen’ (en niet: kijk

eens wat ik heb uitgevonden’


- Obama’s boodschap: ‘Yes, we can’ (niet: stem op mij).


- Sir Ken Robinson: legt uit hoe aanpak onderwijsproblemen het algemeen belang dient.


- Malala letterlijk: "Malala-dag is niet van mij. Maar voor iedereen die opkomt voor zijn rechten."


- Winston Churchill: ‘We will never surrender’ (niet: volg mij)


- Steve Jobs: ‘Apple reinvented the phone’.


Toegegeven, die laatste uitspraak kun je als zelfpromotie opvatten. Maar Jobs boodschap is in essentie: ‘Kijk eens wat we voor jùllie hebben gemaakt.’


Zélfs Frans Timmermans, voor sommigen toch de verpersoonlijking van ijdelheid, spreekt niet voor zichzelf. Maar gebruikt zichzelf om op te komen voor anderen.


Wat als je dat niet doet?


Sta je te nadrukkelijk te presenteren uit eigenbelang?


Dan verlies je geloofwaardigheid.


Sluit je niet aan op de belevingswereld van je publiek?


Dan zorg je ervoor dat ze niet ontvankelijk zijn voor je boodschap.


’People don't care how much you know until they know how much you care’

Of zoals wetenschapper Amy Cuddy en collega's recentelijker stelden:


‘Connect, then lead’.


Wat moet je dus doen om wél effect te hebben?


Vergeet ‘presentatietechnieken’ (een term waar ik, de presentatietrainer, zelf niks mee kan).


Leg je eigen agenda opzij.


Zet je (spreekwoordelijke) bril af.


Zie de wereld door ogen van degenen die je wil bereiken.


En vraag je af:


- Wat beweegt ze?

- Wat houdt ze bezig?

- Wat hebben ze nodig?


Om je vervolgens af te vragen:


- Hoe kan mijn boodschap daar op aansluiten?


Dat zijn de eerste en essentiele stappen naar meer overtuigingskracht en impact.


Iedereen die dít ter harte neemt zie ik direct enorm winnen aan overtuigingskracht.

Wil je weten hoe dit jou, team of je organisatie verder kan helpen?


Bel 06-48475458 of mail naar gerben@speaktosucceed.nl. Of trek de stoute schoenen aan en schrijf je in voor een training.


Over Gerben van Driel


Ik geloof dat goede verhalen goéd kunnen vertellen essentieel is om iets te bereiken. Het is dé manier om aandacht en draagvlak te krijgen. Anders gezegd: zonder goed verhaal komt er niets van de grond.


Door die ‘Storytelling’-bril kijk ik naar de wereld. En dan valt op hoeveel steken men in dat opzicht laat vallen. Hoeveel ineffectieve presentaties er gegeven worden. Omdat men zich richt op de verkeerde dingen. Of simpelweg onbewust onbekwaam is.


Dus coach en train ik corporate professionals en management. En schrijf over wat mij inspireert en opvalt.

0 keer bekeken

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht