• Gerben van Driel

Analyse: 'Bij leiderschap gaat het niet om populariteit...'



Aldus de kop boven een interview met Delta-Airlines topman Ed Bastian wat op zaterdag 13 april verscheen in het FD (oorspronkelijk in The New York Times).

Het zou een uitspraak kunnen zijn van een zonnekoning. Een 'my way or the highway'-type. Maar niets is minder waar.


Bastian heeft hart voor de zaak. Zozeer zelfs dat hij voor de helft van zijn oorspronkelijke salaris terugkeert bij het noodlijdende Delta Airlines. Om het van een crash te behoeden.


Lees hoe hij te werk ging:


Hoe probeerde u dit op te lossen?


'Je moet er allereerst voor zorgen dat je werknemers weten dat zij het meest waardevolle bezit van de onderneming zijn. Bij zwaar weer kunnen werknemers het gevoel krijgen dat zij een nummer zijn, een kostenpost, een middel om een doel te bereiken. Maar zo is het niet; dat doel zijn zij zelf.'


Maar hoe kunt u dat zeggen als u hun salaris verlaagt, hun arbeidsvoorwaarden verslechtert en als hun pensioen eraan gaat?


'Veel mensen waren woedend.....We nodigden steeds een paar honderd werknemers tegelijk uit, en dan ging ik voor de zaal staan en legde dan in zo'n anderhalf uur uit hoe we hierin terecht waren gekomen, hoe we er nu voor stonden enzovoorts, en dan was het tijd voor vragen. Ik bracht geen powerpoints mee, geen mooie dia’s. Dezelfde mensen die de salariskorting van 50% accepteerden, hebben ons terug naar de top gebracht. Precies dezelfde mensen.'


Maar wat heeft u feitelijk voor hen gedaan?


'Toen we middenin het faillissementsproces zaten, wisten we niet hoe diep we nog zouden kunnen zinken. We hadden de salarissen van onze werknemers al een paar maal gekort, en we konden niet verder gaan. Maar we zeiden: “Als dit werkt, willen we jullie als eersten betalen: 15% van de winst is voor jullie. Niet voor het managementteam, maar voor jullie, onze werknemers.”'


Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van hoe communicatie en dus een goede presentatie van extreem groot belang is bij een transitie. En dus het succes van de onderneming.


ANALYSE

Natuurlijk, Bastian en zijn mensen moeten óók en eerst de juiste beslissingen nemen. Maar als je die niet kunt overbrengen op je mensen, ben je weg. En 'het overbrengen' en 'de juiste beslissingen' hangen nogal met elkaar samen:


Vanuit de klassieke retorica en modern wetenschappelijk onderzoek weten we dat 'de geloofwaardigheid van de spreker in de ogen van zijn publiek' een belangrijke bepaler is van overtuigingskracht. Bij Bastian lijkt dat wel snor te zitten. Hij heeft immers zelf eerst een fors offer gebracht door voor de helft van zijn oorspronkelijke salaris aan de slag te gaan.


Vervolgens is het van belang je plaats te kennen. Het gaat niet om jou als spreker. Het gaat om je publiek. Wees 'audience centered'. Je doet het voor hén. Ook dat lijkt Bastian (onbewust?) begrepen te hebben. Concludeer ik op basis van zijn uitspraak: 'Je moet er eerst voor zorgen dat dat je werknemers weten dat zij het meest waardevolle bezit van de onderneming zijn.'

Ed Bastian (CEO Delta Airlines) in gesprek met medewerkers

Persoonlijk vind ik het ook bijzonder sterk dat Bastian en zijn management hun mensen laten meedelen in het succes. ' Als dit werkt, willen we jullie als eerste betalen'.


Dus niet alleen als management cashen nadat je personeel met bloed, zweet en tranen de tent weer op de rit heeft gezet. Iedereen deelt mee!


Bastian weet blijkbaar: 'Praatjes vullen geen gaatjes.' Leiderschap gaat dan inderdaad niet over populariteit. Maar wél over oprechtheid. En goede communicatie ;).


SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht