OPDRACHTGEVERS

Onder andere: 

ERVARINGEN 

Mijn verwachting was dat ik gecoacht zou worden op structuur en de manier van presenteren. Maar het bleek veel verder te gaan.

Gerben is samen met mij op zoek gegaan naar de kern van de boodschap. Op die zoektocht stelt hij continu vragen. Om het verhaal scherp en duidelijk te krijgen. Maar vooral wat mijn drijfveren en visie waren. Gedurende dit proces laat Gerben niet los totdat hij echt de kern heeft geraakt.

 

Daarna was het bouwen geblazen om tot de presentatie te komen die bij mij paste. Daarin heeft Gerben mij gecoacht door continue de kritische luisteraar te zijn. En terug te geven wat hij hoort maar vooral hoe het overkomt. En dat is goud waard!

 

Het is daardoor mijn verhaal geworden zowel de  inhoud als de vorm. Hierdoor was ik in staat om de  presentatie ontspannen te geven en is de boodschap duidelijk over gekomen. En het mooie is dat ik door dit proces zowel intern in mijn organisatie als later in een sollicitatie mijn visie helder en goed kon overbrengen. Gevolg: ik heb er ook nog een mooie nieuwe baan aan over gehouden. Ik kan iedereen Gerben als coach aanraden!

 

Ellen Hensbergen - algemeen directeur Munt Hypotheken. 

“Gerben geeft duidelijk uitleg en is niet bang om de tijd te nemen als er over een bepaald onderwerp meer uitleg nodig heeft. Het is duidelijk dat hij veel over het onderwerp weet. En Gerben kan met goede voorbeelden handvatten geven. Hij legt niet alleen maar uit hoe je je presentatieskills verhoogt, maar ook waarom je bepaalde dingen beter wel en niet kan doen.”

anonieme deelnemer presentatietraining - RTL Nederland

“Ha coach, vanmiddag mijn presentatie gegeven. Het ging super! Ik voelde me zeker van mijn zaak en kon het verhaal goed overbrengen. Kreeg ook mooie reacties na afloop. Had veel aan je tips en durfde bijvoorbeeld echt contact te maken met de zaal. Dankjewel!“

Irène Mols (via SMS) - spreker over Taaislijmziekte

“Ik had verwacht dat de focus van de sessie zou liggen op hoe je beweegt, staat en praat wanneer je presenteert. Tijdens de sessie zijn we uiteindelijk vooral aan de slag gegaan met wát ik eigenlijk wilde vertellen. Door daar op te focussen kun je je verhaal echt vanuit jezelf vertellen en komt het vanzelfsprekend ook natuurlijker over. Gerben heeft mij hier goed bij kunnen helpen, mede door zijn eigen kennis en ervaring als TV-presentator te delen. Gerben gebruikt sprekende voorbeelden uit zijn eigen praktijk. En dat blijft hangen. “

Carlijn Tempelaars, organisatieadviseur

CASUSSEN 

Een ambitieus middelgroot vastgoedbedrijf uit Noord-Holland stond op het punt om een organisatieverandering te ondergaan. Onder begeleiding van een organisatieadviseur hadden meerdere ' heisessies' bij de directie geleid tot nieuwe inzichten. En een plan voor de toekomst. Waarin de organisatie naar een hoger niveau getild zou gaan worden. Nu was het zaak om de rest van de organisatie daarin mee te nemen en 'aan te steken.' 

De spreker was het gewend om voor zijn medewerkers te spreken. En zijn medewerkers waren zijn toespraken gewend. Alleen al daarom bestond de wens om het eens ànders te doen. Omdat deze presentatie een begin van een nieuw tijdperk moest markeren. En zowel inhoudelijk als qua vorm moest verrassen, prikkelen en staan als een huis. 

 

In een drietal sessies hebben we uitvoerig de inhoud geanalyseerd: Wat is de kernboodschap? Wat is het belangrijkste nieuws? Hoe staan medewerkers hier tegenover? Welke opbouw is logisch? Hoe creëer je een spanningsboog? Hoe zorg je ervoor dat het verhaal visueel versterkt wordt? 

De grote uitdaging zat 'm vooral in het weglaten van overbodige details. En het belangrijk maken van wat écht belangrijk is. Een valkuil is dat de materie voor de spreker na die heisessies inmiddels zo bekend is, dat hij zich niet meer realiseert wat de impact van zijn woorden is of zou kunnen zijn. In dit geval dreigde er kansen gemist te worden. Omdat essentiële punten weggelaten of weggemoffeld werden. Dat hebben we gecorrigeerd. 

 

Het resultaat was een bijeenkomst waarvan de organisatieadviseur later zei: "Er is een vol half uur ongebruikelijk aandachtig geluisterd. Hoofdrolspelers in de organisatie die de verandering moeten dragen zijn absoluut geïnspireerd geraakt. En kunnen de verandering verder uitrollen. De presentatie was 'nieuwe wijn in nieuwe zakken'. En dat is wat je wil. Missie geslaagd".  

Een senior manager bij een grote financiële instelling mocht spreken op een interne inspiratiesessie. Onder begeleiding van de 'preferred supplier' op het gebied van presentatietraining. Die veel aandacht besteedde aan de vorm. Maar zich afzijdig hield op het gebied van inhoud. 

Op verzoek van de spreker de inhoud geanalyseerd. Suggesties gegeven op basis waarvan het verhaal eenduidiger, gestroomlijnder en vooral 'ronder' werd. Gezorgd voor een opbouw die logisch was. Met natuurlijke overgangen. Onduidelijkheden geïdentificeerd die daardoor op voorhand door de spreker konden worden ondervangen. En tips gegeven hoe het verhaal spannender te maken. Door het publiek eerst nieuwsgierig te maken. En pas later die nieuwsgierigheid te bevredigen. Waardoor de attentiewaarde verhoogd wordt. 

Het resultaat was een goed lopend verhaal. Wat door de logische opbouw ook goed gebracht kon worden. Met ontzettend veel positieve respons uit de zaal tot gevolg. Waardoor de spreker zich intern uitstekend op de kaart heeft gezet als expert op haar vakgebied. 

 

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht       Rrivacyverklaring