Hoe krijg ik de aandacht? Hoe houd ik de aandacht vast? Hoe krijg ik mensen méé? 

In vrijwel elke intake voor een coachingstraject of training komen deze vragen terug.

 

Het antwoord wordt vaak gezocht in HOE iemand presenteert. EEN MISVATTING! Het begint met WAT je presenteert. 

Ga ervan uit dat je publiek of kijker egocentrisch is ingesteld en denkt 'What's in it for me?' 

Weet jij je publiek duidelijk te maken dat ze er wat aan gaan hebben als ze naar je gaan luisteren? En dat jij de persoon bent om ze dat te vertellen? Dan zijn ze één en al oor. 

Vervolgens komt het erop aan om je kijker of publiek nieuwsgierig te krijgen én te houden. Zodat ze tot het einde bij je blijven.

In deze fase dien je je dus zaken af te vragen als:

* Tot wie richt ik me? 

* Waar zitten ze op te wachten? 

* Ben ik in hun ogen een geloofwaardig spreker? Zo niet, hoe los ik dat

  op?  

* Wat is mijn kernboodschap? 

* Hoe begin ik mijn verhaal? 

* Hoe illustreer ik mijn verhaal (voorbeelden, anekdotes)? 

* Hoe maak ik het spannend? 

Etc. 

Er zijn allerlei technieken om tot een goed verhaal te komen. Die kan ik je aanreiken. Of ik kan je concreet helpen je verhaal vorm te geven. 

In het verlengde hiervan ligt stap 2: Eigenheid & Vertrouwen. 

HET VERHAAL 

SpeakToSucceed impact- en presentatietraining

KVK: 54777488, gevestigd te Utrecht